Hrozí našim dětem digitální demence? To je otázka a zároveň název jedné z tématických konferencí zaměřujících se na vliv digitálních technologií pro vývoj a prospívání dětí. Odborníci z této konference tvrdí, že hrozí u dětí zásadní zhoršení školního prospěchu, bolesti hlavy, ale i porucha spánku. To vše má přitom jednoho společného jmenovatele a tím je nadužívání mobilů, tabletů a internetu obecně.
Hrozí našim dětem digitální demence? To je otázka a zároveň název jedné z tématických konferencí zaměřujících se na vliv digitálních technologií pro vývoj a prospívání dětí. Odborníci z této konference tvrdí, že hrozí u dětí zásadní zhoršení školního prospěchu, bolesti hlavy, ale i porucha spánku. To vše má přitom jednoho společného jmenovatele a tím je nadužívání mobilů, tabletů a internetu obecně.
Na konferenci se sešli odborníci, učitelé, lékaři i policisté. To, že jsou děti s mobilem v ruce realitou asi není nic nového. Mnohdy jejich digitálních skills předčí um jejich rodičů, kteří je pak často chválí. Je to ale správně? A kdy už je používání mobilu a internetu u dětí za čarou?
Odborníci poukazují na to, že díky mobilům a digitálním technologiím ztrácí děti schopnost přirozené komunikace se svým okolím a často se až izolují do svého "digitálního světa" a "virtuální reality sociálních sítí". „Ráno a večer hraju Minecraft, Roblox a nebo se koukám na YouTube,“ popisuje sedmiletá Berenika, kdy tráví čas na tabletu a co na něm dělá. Rodiče ji povolují na jejím tabletu trávit maximálně hodinu denně. A dělají samozřejmě dobře. Díky tomu se jí digitální demence netýká.
Děti závislé na mobilu
Senátorka a dětská neuroložka Alena Dernerová (za SD-SN) má ze své praxe závažnější příklady: „Ty děti nebyly schopny bez mobilu být a vyhrožovaly rodičům, že třeba vyskočí z okna.“. To už je pak na návštěvu odborníka, kterým může být specialista na závislosti (adiktolog). Velmi špatné je to ve chvíli, kdy děti tráví na mobilu celé odpoledne po škole, jsou na něm dlouho do noci, usínají k ránu a jsou pak unavené, spavé a ve škole nesoustředěné.
Jan Melša z krajského ředitelství Policie ČR v Liberci dodává, že dalším z problému digitální doby je kyberšikana. Děti si možné důsledky svého chování na sociálních sítích často neuvědomují a přitom mohou své spolužáky dehonestovat natolik hanlivými komentáři, že se mu může zhroutit svět a v emotivně exponované chvíli pak může dojít k nejhoršímu.
Co s tím?
A jak bychom měli riziku závislosti u dětí předejít? Jan Kršňák z projektu Rodina offline doporučuje, aby si malé děti prostě s mobilem / tabletem nehrály. Předškolní děti prakticky vůbec - jejich místem je dětské hřiště a doma pak klasické hračky, které mnohem lépe rozvíjí jejich schopnosti od A do Z. „Do šesti let není kam spěchat. Děti, aby dokázaly pracovat s technologiemi budoucnosti, by měly rozvíjet chápání sebe sama, aby se v tom neztratily. A to se děje přes tělo a přes reálné zážitky,“ vysvětluje Kršňák. Na druhé straně puštěním pohádky na tabletu pro zkrácení chvíle v autě nebo čekárně u lékaře nic nezkazíte. stí dítěti na tabletu pohádku. Jinak je dobré dohodnout s dítětem nějaký harmonogram.
Naše tipy
PIXIE CREW radí rodičům nepodceňovat rizika spojená se závislostí na internetu a mobilních zařízeních. Základem je věnovat dětem čas a mít přehled o tom, kolik času na mobilu denně tráví a co tam dělají. Je samozřejmě rozdíl mezi dítětem, které na mobilu něco tvoří a věnuje se nějaké kreativnější činnosti a mezi běžným konzumentem, který tráví čas hraním bezduchých her a plkáním na sociální síti.
Přesto však bude pro dítě předškolního věku a školáka prvního stupně ZŠ lepší trávit čas venku na slunci a čerstvém vzduchu, hrát si kontaktním způsobem s běžnýma hračkama a rozvíjet svou fantazii a kreativitu ve skutečném světě. Dítě tak zároveň rozvíjí chápání sebe sama a mnoha běžných životních situací. Klavír tak v tomto případě předčí aplikace typu Garage Band pro iPhone a kreslení voskovkama dá dítěti také víc než jakákoliv aplikace pro malování na mobilu - byť jsou tyto ještě těmi lepšími příklady trávení času s digitální technologií.