Jakákoliv investice do rozvoje kreativity dětí se v dlouhodobějším horizontu vyplatí. Ať už půjde o finanční podporu tvůrčích koníčků nebo čas strávený společným stavěním jakýchkoliv stavebnic.
V budoucnu zastanou drtivou část rutinních prací stroje a jednoduché algoritmy pak namísto administrativních pracovníků zvládne automatizace či umělá inteligence. Lidskou kreativitu, invenci a inovativní myšlení však stroje nikdy nenahradí a bude proto na trhu práce vždy naprosto zásadní konkurenční výhodou.
Odemykání dětského potenciálu
Mentální kouč a bývalý šéf Microsoftu pro Evropu Jan Mühlfeit napsal společně s uznávanou dětskou lektorkou Kateřinou Novotnou skvělou knihu Odemykání dětského potenciálu. Kniha je přepisem zkušeností z kurzů pro děti pořádaných oběma zmíněnými autory. Ve zkratce je v publikaci popsáno démonizování chyb, zabíjení kreativity ve škole a především pak nepoměr napravování slabin dítěte v neprospěch zaměření se na jeho talenty. Podle autorů knihy je dítě od třetího trimestru do sedmi let věku nejlépe schopné absorbovat všechny podněty z okolí a nahrávat je do svého mozku. Největší potenciál rozvoje dítěte je z psychologického pohledu v předškolním věku a první třídě. Nicméně sebepoznání a rozvoj kreativity pokračuje dál i potom. "Čím dříve si uvědomí, jak důležité je sebepoznání, tím lépe. Zjistí pak, co by na sobě chtěli zlepšit, rozvinout, a začnou se tomu věnovat," říká Kateřina Novotná.
Individuální přístup k dítěti
Už Jan Ámos Komenský věděl, že když dítě posadíte a donutíte ho poslouchat, nezapamatuje si nic. Když mu to zároveň ukážete, může se z toho stát znalost, ale pokud ho do toho přímo zapojíte a najde si k tomu nějakou emoční vazbu, pak z toho může být dovednost. Z toho vychází světoznámé dílo Škola hrou. Aktuální model školství však nemůže praktikovat silně individuální přístup a tak je potřeba pomáhat s rozvojem dětí doma ze strany rodičů. Ti znají navíc své dítě nejlépe, vědí co jej baví a jakým směrem se může rozvíjet tak, aby bylo šťastné a posouvalo se ve svých dovednostech. K čemu má dítě talent, to mu dodává energii a naopak u provozování své slabiny energii ztrácí.
Chybovat je lidské, chybami se člověk nejlépe učí
Velmi zásadní je nesoustředit se jen na úspěch. Je potřeba poznat i neúspěchy či hůře překonatelné překážky a těžit pak ze štěstí, které cestou k překonání neúspěchu dítě prožívá. Podle Mühlfeita nejsou ani tak důležité znalosti jako to, jak si je člověk umí dávat do souvislostí, jak je umí aplikovat. V knize popisuje, jak šestileté děti vykazují z 98% vysokou kreativitu, tak mezi desetiletými už je to 30% a u patnáctiletých jen 15%. Ve škole zkrátka není na kreativitu čas ani prostor. Ten si musí rodiče a děti najít v mimoškolních aktivitách.
PIXIE CREW je na straně rodičů a dětí
My v PIXIE CREW velmi dobře chápeme náročnou roli rodičů v souvislosti se vzděláváním a výchovou dětí. Současná epidemie koronaviru přináší navíc zcela novou situaci, kdy rodiče výrazně větší měrou zasahují do vzdělávání svých dětí. Přesto, že z pohledu sociologického jsme pro co nejrychlejší návrat dětí do kolektivu (nemusí jít jen o školy, ale třeba i o zájmové kroužky), snažíme se na nynější situaci hledat i pozitiva. Naší optikou je to:
- šance trávit více kvalitního času s dětmi,
- hlouběji vnímat jejich potřeby, vize a motivace
- dát prostor jejich zálibám a účastnit se jich společně
- pochopit co dítě miluje / co jej naplňuje a snažit se ho v tom podporovat
- individuálně pomoci dítěti s učivem, vysvětlit na praktickém příkladě zdánlivě složitou a nepochopitelnou látku
- namísto biflování dějepisu se společně mrknout na nějaký související historický film
Těch prostor pro smysluplné trávení společného času je tam spousta, stačí jen chtít. Sám se někdy přistihnu, jak dítěti tvrdím, že mám práci a přitom nejde o nic extra důležitého a mohl bych se mu více věnovat. Ruku na srdce, všichni to tak někdy máme. Popravdě se za to pak sám před sebou stydím a říkám si, je to tvoje dítě - to nejvíc co máš, tak proč mu chceš lhát a ukazovat mu nezájem. Taková sebereflexe mě osobně dost pomáhá překonat nechuť nebo lenost. A ano, není to vždy jednoduché.
Podívejte se také na krátké video tvůrčí chvilky otce se synem odkrývající potenciál pixelartu prostřednictvím EDU panelu šestiletému dítěti, které se dosud s PIXIE CREW nesetkalo. Podělte se s námi o Vaše výtvory a společné chvíle s dětmi třeba na našich sociálních sítích, které najdete v patičce webu.
PIXIE CREW je jednou z možností, jak rozvíjet dětskou kreativitu a fantazii v předškolním a mladším školním věku. Nenásilně, hravou a zábavnou formou. Díky tématickému spojení a přesahům značky k moderním trendům počítačových her (Minecraft / Fortnite) či oblíbených postav a dětských témat (Hello Kitty, Dino, čarodějky) je motivace k tvůrčí činnosti u dětí vyšší.
Dejte si chvilku pauzu, uvařte si dobrou kávu nebo čaj a zapomeňte na všechny povinnosti. Vysypte si na hromádku pixely a poskládejte si s dětmi pěkný obrázek. Uvidíte, že i na vás bude mít skládání relaxační efekt a děti to bude bavit. Jo a až budete mít hotovo, nezapomeňte se nám s vaším společným dílem pochlubit. Moc se těšíme.
Stanislav Puffler, DiS.
ZDROJ:
https://magazin.aktualne.cz/jak-vychovat-stastne-a-uspesne-dite/r~c375e33ec16211e89f96ac1f6b220ee8/
https://janmuhlfeit.com/cs/